Olietryk og anbefalet motorolie

  • Frank101@fscdk
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
26 jun 2013 09:13 #140 af Frank101@fscdk
Olietryk og anbefalet motorolie blev oprettet af Frank101@fscdk
Hej,

så fik jeg endelig min Spider tilbage fra værkstedet, hvor den fik skiftet toppakning (den var brændt godt og grundigt igennem mellem 3. og 4. cyl), stillet ventiler og lidt mere. I den forbindelse har værkstedet hældt halvsyntetisk 10W40 olie på den, som div. instruktionsskemaer foreskriver. Det har dog betydet, at olietrykket er dalet drastisk (jeg håber det er oliens tykkelse, der er årsagen!!). Jeg kørte før med Castrol GTX 15W40. Her lå olietrykket ved gennemvarm motor omkring 40(55) - dvs. midt i skalaen - ved almindelig kørsel. Lidt højere ved acceleration og ca. 20-30 ved tomgang.
Nu ligger trykket på 25 ved 80-90 km/t og gennemvarm motor og på 0 i tomgang - stadig ved gennemvarm motor.

Spørgsmål:

Hvad ligger jeres olietryk på?

Hvilken olie kører I på/kan I anbefale? (jeg er egentlig godt tilfreds med Castrol GTX, men der kunne jo være, der var noget endnu bedre/billigere)

Kan faldet i olietryk skyldes andet end olien? Fx føleren el. lign.?

Jeg kører i en BS1 '72 med 1608ccm motor.

vh.

Frank

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
26 jun 2013 11:33 - 28 jun 2013 10:25 #141 af Fledo78@fscdk
Hej Frank
Instruktionsbogen foreskriver 10/30 under 0 grader og 20/40 over 0.
Jeg har altid kørt med Castrol Classic XL SAE 20W/50 (svarer til den der hed GTX i 70'erne, men ikke den samme som GTX i dag). 70'er biler er lidt i en gråzone, om man kan bruge en moderne olie eller en "Classic". Hvis motoren ikke har været renoveret, bør man nok holde sig til den klassiske af hensyn til gamle pakninger og tættende aflejringer, men er motoren ny renoveret, burde der ikke være problemer med at bruge en moderne olie.
Mit olietryk ligger som beskrevet for din før skaden. Dog er det en kendt sag at olietryksføleren til instrumentet (den røde advarselslampe er en separat føler), ikke er særlig stabil, jeg har udskiftet min, før var trykket lavt, nu ligger det som beskrevet, dog lejlighedsvis kan den ryge helt i top, så nålen hænger og lige skal have et dab, for at falde ned igen. Systemet virker på den måde at instrumentet får +12V på den ene side og føleren lægger den anden side af instrumentet mere eller mindre til stel, afhængig af trykket. Hvis den røde lampe ikke blinker i tomgang, er det nok ikke helt galt, vil du være sikker, kan du, eller værkstedet, tilslutte en ekstern trykmåler, der hvor føleren sidder.
M.v.h.
Flemming

Fiat 124 Spider CS -73
Sidste redigering: 28 jun 2013 10:25 ved Fledo78@fscdk.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • Dennis97@fscdk
  • Gæst
  • Gæst
26 jun 2013 14:02 #142 af Dennis97@fscdk
Besvaret af Dennis97@fscdk på emne Olietryk og anbefalet motorolie
Hej..
Da jeg stod med samme tvivl sidste år kontaktede jeg Castrolshop.dk og blev anbefalet deres Vantage Youngtimer 15w/50. En semisynyetisk motorolie med forhøjet viskositet, lidt tyk måske, men som jeg blev fortalt,, hvad man har brug for når bilen alligevel står stille i vinterhalvåret..
Olien har givet min motor højere olietryk, og en roligere gang.. Det skal måske lige tilføjes at inden kørte jeg med castrol edge 0w/40, anbefalet i forskellige tabeller til netop min motor. Dog ikke den store succes. Olietrykket var temmelig lavt, og det åd de gamle pakninger.. Sikkert en rigtig god olie hvis motoren er nyrenoveret og kører hele året..

Venligst Dennis

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • Frank101@fscdk
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
26 jun 2013 19:30 #144 af Frank101@fscdk
Besvaret af Frank101@fscdk på emne Olietryk og anbefalet motorolie
Nå, nu har jeg bestilt GTX 15W40 hos www.billigbilpleje.dk (som var klart billigst), den kørte ok med det hele sidste år og indtil toppakningen stod af (forhåbentligt har olien ikke noget med det at gøre).

Hvor længe skal man i øvrigt køre forsigtigt efter installering af toppakning. Min mek. siger 1000 km, men det er jo det meste af en sæson :-)

Frank

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
27 jun 2013 22:41 #145 af Bendt99@fscdk
Hej Frank!
Det er dejligt at du er kørende igen, så ses vi forhåbentligt snart på havnen.
Som bekendt har jeg jo netop også fået skiftet toppakningen, og jeg fik at vide at jeg ikke skulle tage noget særligt hensyn, sålænge jeg kørte nogenlunde normalt. Dette er dog også sagt i en bevidsthed on at jeg ikke går ud og tæver livet af den, men at selv frisk kørsel ikke skulle været noget problem.

Hilsen Bendt

Pininfarina 124 DS Spidereuropa 12/82

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • Frank101@fscdk
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
29 jun 2013 09:24 #146 af Frank101@fscdk
Besvaret af Frank101@fscdk på emne Olietryk og anbefalet motorolie
Hej Bendt,

nu har jeg kørt bag dig ved flere lejligheder. Du hænger jo ikke ligefrem i bremsen!! :-)

Skal der ikke spændes efter? Det fortalte min mekaniker. Den kører i øvrigt rigtig godt. Den ventiljustering var nok tiltrængt.

Jeg rensede og rodede i øvrigt lidt med ledninger og stik til olietrykssensoren. Det fik olietrykket til at se lidt pænere ud - dog ikke som med GTX 15W40, men ok. Det er, som Flemming antyder længere oppe, ikke det mest præcise måleinstrument.

Vi ses helt sikkert på havnen, bare ikke de næste par uger - ferien "truer".

Frank

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Moderatorer: Flemming
Tid til at oprette siden: 0.155 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Denne side bruger cookies, dog kun nødvendige for at siden fungerer og til statistik. Hvis du vælger at afvise cookies, virker nogle af sidens funktioner ikke. Dit valg skal fornyes efter 8 dage.