Renovering af Fiat Spider 1975
-
Annoncebillede Annoncebillede
Tidligt i 2011 fandt jeg denne Spider CS1 1975 på en Hollandsk hjemmeside. Min kone og jeg kørte ned for at se på bilen og besluttede at købe den da der ingen rust var i bilen.
Tidligt i 2011 fandt jeg denne Spider CS1 1975 på en Hollandsk hjemmeside. Min kone og jeg kørte ned for at se på bilen og besluttede at købe den da der ingen rust var i bilen.
-
Hjemtransport Hjemtransport
14 dage efter købet hentede min søn og jeg bilen. Den havde stået ca. 10 år i en lade og kunne derfor ikke starte eller køre.
14 dage efter købet hentede min søn og jeg bilen. Den havde stået ca. 10 år i en lade og kunne derfor ikke starte eller køre.
-
Klar til renovering Klar til renovering
Hjemme blev bilen anbragt på bukke og demontering påbegyndt.
Hjemme blev bilen anbragt på bukke og demontering påbegyndt.
-
California nummerplade California nummerplade
To brødre i Holland havde importeret flere Spidere fra USA. Denne var aldrig blevet klar til kørsel i Holland og var fortsat med US nummerplade.
To brødre i Holland havde importeret flere Spidere fra USA. Denne var aldrig blevet klar til kørsel i Holland og var fortsat med US nummerplade.
-
Motorrum Motorrum
Ved købet kunne jeg godt se at motoren ikke var i god stand. Kort tid efter købte jeg i Danmark en brugbar Sport motor som bilen blev leveret med i Europa i 1973 - 1975.
Ved købet kunne jeg godt se at motoren ikke var i god stand. Kort tid efter købte jeg i Danmark en brugbar Sport motor som bilen blev leveret med i Europa i 1973 - 1975.
-
Ledninger Ledninger
Da bilen har kørt i Californien er der en del ledninger der kan undværes. Bl. andet relæ og brummer til sikkerhedsseler ser jeg ikke behovet for.
Da bilen har kørt i Californien er der en del ledninger der kan undværes. Bl. andet relæ og brummer til sikkerhedsseler ser jeg ikke behovet for.
-
Bagagerum Bagagerum
Flot bagerum helt uden rust.
Flot bagerum helt uden rust.
-
Klar til lakering 1 Klar til lakering 1
På vej til lakering efter min Fiat Ulysse (man er vel Fiat fan)
På vej til lakering efter min Fiat Ulysse (man er vel Fiat fan)
-
Klar til lakering 2
Klar til lakering 2
-
Lakering Lakering
Så er bilen lakeret indvendig. Farven bliver Fiat farvekode 152, rød, næsten orange.
Så er bilen lakeret indvendig. Farven bliver Fiat farvekode 152, rød, næsten orange.
-
Bilen lakeret Bilen lakeret
Bilen hjemme efter lakering og klar til montering af de mange dele.
Bilen hjemme efter lakering og klar til montering af de mange dele.
-
Montering af motorblok og gearkasse
Montering af motorblok og gearkasse
-
Motorblok og gearkasse monteret
Motorblok og gearkasse monteret
-
Vinduesramme Vinduesramme
Vinduesrammen var lidt rusten indvendig. Efter afslibning af rusten blev rammen malet med rustbeskyttende lak og efterfølgende smurt med rustbeskyttelsesfedt. Fedtet kan købes hos Claus Ebberfeld, Retrotal.
Vinduesrammen var lidt rusten indvendig. Efter afslibning af rusten blev rammen malet med rustbeskyttende lak og efterfølgende smurt med rustbeskyttelsesfedt. Fedtet kan købes hos Claus Ebberfeld, Retrotal.
-
Synet og godkendt Synet og godkendt
Så er bilen toldsynet og godkendt ved alm. syn. Nu genstår færdigmontering som bliver lidt forsinket på grund af leveringstid på dele fra Tyskland. Men skidt, der går jo alligevel nogen tid inden man får at vide hvad man skal betale i afgift.
Så er bilen toldsynet og godkendt ved alm. syn. Nu genstår færdigmontering som bliver lidt forsinket på grund af leveringstid på dele fra Tyskland. Men skidt, der går jo alligevel nogen tid inden man får at vide hvad man skal betale i afgift.
-
Bilen med nummerplade Bilen med nummerplade
Så oprandt endelig dagen hvor Skat havde vurderet afgiften som straks blev betalt og nummerplader bragt hjem
Så oprandt endelig dagen hvor Skat havde vurderet afgiften som straks blev betalt og nummerplader bragt hjem
-
Bilen fra siden Bilen fra siden
Glasfiber skærmkanter og Cromrdora CD 30 magnesiumfælge med 185/70 dæk. Glasfiber hardtop med glasrude
Glasfiber skærmkanter og Cromrdora CD 30 magnesiumfælge med 185/70 dæk. Glasfiber hardtop med glasrude
-
Bilens bagende Bilens bagende
Bilen vil primært blive benyttet til Pålidelighedsløb og er derfor lakeret så den minder om Fiats rallybiler fra først i 70erne
Bilen vil primært blive benyttet til Pålidelighedsløb og er derfor lakeret så den minder om Fiats rallybiler fra først i 70erne
-
Forende
Forende
-
Dørbeklædning Dørbeklædning
Nye dørsider beklædt med Nappa. Ingen armlæn, de er bare i vejen for chauffør og navigatør under løb. Fiat 500 dørgreb som benyttet i 124 CSA.
Nye dørsider beklædt med Nappa. Ingen armlæn, de er bare i vejen for chauffør og navigatør under løb. Fiat 500 dørgreb som benyttet i 124 CSA.
-
Instrumentbrædt Instrumentbrædt
Instrumentbrættet er lakeret sølvfarvet så det ligner alu. Lågen til handskerummet er, som i en 124 CSA, erstattet med en pind beklædt med Nappa. Så er navigatørens grej let at få fat i og falder ikke ud.
Instrumentbrættet er lakeret sølvfarvet så det ligner alu. Lågen til handskerummet er, som i en 124 CSA, erstattet med en pind beklædt med Nappa. Så er navigatørens grej let at få fat i og falder ikke ud.
-
Løbsinstrumenter Løbsinstrumenter
Alle instrumenter til Pålidelighedsløb med historiske biler monteret så de kan ses af både chauffør og navigatør. Øverst ses en digital triptæller (tilladt fra 2012) og radiostyret ur. Under triptælleren er monteret en elektronisk køretidstabel som er et stopur der viser hvor langt man skulle have kørt på et givet tidspunkt, her med 48 km/t. Så er det op til chaufføren at få trip og tabel til at stemme overens. Det runde intrument er en Hemo mekanisk triptæller til navigatøren og herunder et stopur. Så er der det man skal bruge i Expertklassen.
Alle instrumenter til Pålidelighedsløb med historiske biler monteret så de kan ses af både chauffør og navigatør. Øverst ses en digital triptæller (tilladt fra 2012) og radiostyret ur. Under triptælleren er monteret en elektronisk køretidstabel som er et stopur der viser hvor langt man skulle have kørt på et givet tidspunkt, her med 48 km/t. Så er det op til chaufføren at få trip og tabel til at stemme overens. Det runde intrument er en Hemo mekanisk triptæller til navigatøren og herunder et stopur. Så er der det man skal bruge i Expertklassen.
-
Motor Motor
Filter på karburatorer mangler.
Filter på karburatorer mangler.
-
Karburatorer med filter
Karburatorer med filter