FIAT Spider/Coupé Klub Danmark

Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Tændspole/Ballast modstand 02 Sep 2021 21:06 #491

Hej !
Har et problem med at min CS2 (elektronisk tænding) taber tomgang når den bliver meget varm (kører fint i koldt vejr) er kommet frem til at det er tændspolen, Spider point skriver at man altid skal montere en ballastmodstand, da tændspole ellers periodevis kan sætte ud, jeg har nu købt en ny tændspole og modstand magen til den gl Bosch 02210119030 (anvisn. følger med om at der skal monteres modstand). iflg anvisn. fra spiderpoint skal den sidde mellem tænding og tændspole, men det fungerer ikke, fordi startermotoren trækker meget strøm og modstanden så gør at der kommer endnu mindre strøm til tændspolen funker det ikke, måske den skal sidde mellem den røde ledn.plus på tændningsmodulet og tændspolen ? Jeg er ikke ekspert i det her, men troede det var nemt, håber nogen kan hjælpe. Mvh. Mick

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Tændspole/Ballast modstand 05 Sep 2021 19:59 #492

Tja, ideen med en ballastmodstand (på dansk vil vi kalde det en formodstand) er at, spolen er beregnet til en lavere spænding, måske 9 V, den får direkte batterispænding under start, evt. fra startrelæet, det kompenserer for den lavere spænding i startøjeblikket, men når der er startet, forsynes spolen med strøm fra tændingslåsen, igennem formodstanden (i serie med spolen), så den kun får de 9 V og ikke bliver for varm.
Men den spole du nævner er opgivet til en nominel spænding på 14V, så det går ikke at koble en formodstand ind permanent. Når jeg kigger på diagrammet for en CS2 (findes i det Tekniske Bibliotek), er der ikke tegnet nogen formodstand, eller noget kredsløb der kobler om, spolen bliver forsynet direkte fra tændingslåsen.

Sidste redigering: af Flemming.

Tændspole/Ballast modstand 08 Sep 2021 15:29 #493

Tak for hjælp Flemming.
Ja, jeg har hentet 12v direkte i startfase, men den kan ikke gå med formodstand, jeg har heller ikke fundet noget i diagram omkring formodstand, men der står også på spolen at den kræver formodstand OR/ELLER electronic ignition og jeg har jo elektronisk tændning, det har jeg ikke været opmærksom på.

• Side:
  • 1
Moderatorer: Flemming
Denne side bruger cookies, dog kun nødvendige for at siden fungerer og til statistik. Hvis du vælger at afvise cookies, virker nogle af sidens funktioner ikke. Dit valg skal fornyes efter 8 dage.