Registreringsafgift

• Pia192@fscdk
  • Emne forfatter
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
22 mar 2016 08:31 #320 af Pia192@fscdk
Registreringsafgift blev oprettet af Pia192@fscdk
Vi boede for 20 år siden i San Francisco og hjemførte en Fiat Spider. Den har siden stået i vores lade og ventet på at blive gammel nok til at komme ud på de danske landeveje. Der var ingen rust, men standen lod alligevel meget tilbage og ønske, så synsfolkene kategoriserede den som et restaureringsprojekt. Det meddelte vi motorregistret/skat og medsendte fotodokumentation. Det kunne vi imidlertid godt have sparet os, for Skat brugte alene prisen på bilen i 1980 i Danmark, tog 40% af det beløb og gangede det med 105%. Dertil lagde de en brændstofafgift og summa summarum: 25.000 i registreringsafgift. Det var således omkring det dobbelte af, hvad vi på forhånd havde hørt, det ville komme til at koste, og derfor har vi tænkt os at gøre indsigelse. Før vi går i gang med den omstændige proces, ville vi imidlertid gerne høre, om der er nogen derude, der ved, om det ville være en fordel for os at forsøge at overtale skat til at anvende en anden beregningsmodel: Dagsprisen på restaureringsprojektet x 105% + forbrændingsafgift. Alt afhænger naturligvis af, hvad en forhandler ville sætte bilen til i sin oprindelige stand, før vi fik foretaget: opretning af buler, nye sæder, lakering, hovedreparation af motor, nye bremser, ny for klap, nye kaleche m.m. En venlig ung mand fra skat fortalte mig, at man altid anvendte den model, der var billigst for den, der skal betale afgiften, men kan det virkelig passe?
Og så det sidste spørgsmål: Er der nogen der kender en forhandler eller to, som ville kunne sætte en handelspris på bilen i den stand, den var i før restaureringen blev indledt?

Pia Perch-Nielsen, Erik Kulavig

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
23 mar 2016 17:32 #322 af Flemming
Besvaret af Flemming på emne Registreringsafgift
Den første beregningsmetode er korrekt for biler over 35 år - men hvor de får nyprisen i DK på en 80'er Spider fra, ved jeg ikke. mig bekendt har den ikke været importeret til DK, siden -73 eller -74.
Der har været en del skriverier i forskellige veteranblade på det seneste, om evt. fordel ved at bruge den anden metode ved biler fra slut halvfjerdserne, der var kostbare i DK som nye.
Men om det er en fordel, kommer jo helt an på hvad "Det kære væsen" vil vurdere den til.
Og efter hvad jeg har hørt, kan klagesager tage umanerlig lang tid.
Vh
Flemming

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Moderatorer: Flemming
Tid til at oprette siden: 0.051 sekunder
Leveret af Kunena Forum