5-trins gearkasse

Mere
09 okt 2017 09:23 #405 af Joachim224@fscdk
Hej, jeg søger en 5-trins gearkasse i god stand til min 124 Spider 1,8 fra 1975 - alternativt vil jeg gerne høre om erfaringer med at skifte lejer og 2. gear i sådan én; om det kræver virkeligt mekanisk håndelag og -erfaring, eller om det er noget man godt kan kaste sig ud i hvis man lige læser godt op på reparationshåndbogen først?

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
10 sep 2018 21:09 #431 af Tommy4@fscdk
Besvaret af Tommy4@fscdk på emne 5-trins gearkasse
hej Joachim !
Jeg havde tidligere bøvl med 4 gear, og jeg laminerede et trykt katalog fra Spider-point ( ja, det er alligevel en del år siden ) og så gik jeg frisk til opgaven en vinter. Jeg havde dog allieret mig med en makker som havde lige så meget gå på mod, og sammen fik vi skilt gearkassen ad og fundet fejlen. Det var en knækket fjeder til 4 gears synchromessen og så naturligvis selve synchromessen. Da vi fik den samlet gik den fint, men kunne desværre ikke holde sig i 4 gear, så vi måtte næste vinter turen igennem igen. Det viste sig at 4 gears akslen havde taget skade på spidsen af strålerne, så den måtte også skiftes. Den fejl fandt jeg dog kun ved at få hjælp af Axel Augustin, som jeg fik en gearkasse snak med, og da jeg kunne forklare hvad der var skiftet og hvorledes delene i gearkassen så ud, så havde han løsningen. Jeg skiftede også et par lejer på mistanke nu hvor jeg var derinde.
Så, det er ikke umuligt at gøre selv, men nogle gode tegninger og måske et digitalt kamera under adskillelsen er nok ikke at foragte.

du er også velkommen til at ringe eller komme forbi hvis du har flere spørgsmål. jeg har en "næsten" komplet gearkasse som ER skilt ad du kan se hvis det er.

mange hilsner fra Tommy

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 sep 2018 11:30 - 11 sep 2018 11:35 #432 af Flemming
Besvaret af Flemming på emne 5-trins gearkasse
Skulle du nu have mod på selv at lave gearkassen, så ligger der her i forummet en værkstedshåndbog: Warning: Undefined variable $target in /var/www/spider-coupe.dk/public_html/fsc/components/com_kunena/template/aurelia/layouts/bbcode/url/default.php on line 32
> www.spider-coupe.dk/fsc/index.php/forum/...r/29-5-speed-gearbox
(kræver login)
Med den i hånden skilte jeg min ad for nogle år siden, pga. lidt syngen i 3. og 5. gear.
Jeg havde på forhånd sikret mig at jeg kunne få alle stumper, skulle det vise sig nødvendigt. Det hele så dog fint ud, bortset fra en skiftegaffel til 2. gear, så jeg skiftede gaflen, samt pilotlejet i svinghjulet, og samlede det hele igen - og lever så med den smule syngen (som er meget almindelig), og når man kører åbent, hører man det ikke.
Sidste redigering: 11 sep 2018 11:35 ved Flemming.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Moderatorer: Flemming
Tid til at oprette siden: 0.216 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Denne side bruger cookies, dog kun nødvendige for at siden fungerer og til statistik. Hvis du vælger at afvise cookies, virker nogle af sidens funktioner ikke. Dit valg skal fornyes efter 8 dage.