Hvornår skal bilen synes?

Mere
02 aug 2013 11:47 - 02 aug 2013 11:49 #154 af Fledo78@fscdk
Hvornår bliver jeres bil kaldt til syn?
Jeg undrede mig over at min ikke blev kaldt til syn her i sommer, da den er registret første gang 1/7 1973, og derfor passerede 40 års grænsen for en måned siden. Så vidt jeg kan se, er reglerne ikke lavet om, så den skal synes første gang efter 40 år og derefter hvert 8. år.
Jeg undersøgte så på: Motorregistret og får følgende meddelelse:
Synsindkaldelse(r)
Køretøjet er ikke indkaldt til syn.
Frekvens for periodisk syn:
Første gang efter 40 år, herefter hvert 8. år
Beregnet dato for næste indkaldelse til periodisk syn: 05-07-2016

Altså 8 år efter den blev registret som veteran i 2008.
Andre der har oplevet noget lignende?

Fiat 124 Spider CS -73
Sidste redigering: 02 aug 2013 11:49 ved Fledo78@fscdk.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • Erik79@fscdk
  • Gæst
  • Gæst
05 aug 2013 17:00 #156 af Erik79@fscdk
Besvaret af Erik79@fscdk på emne Hvornår skal bilen synes?
Hej Flemming

Denne glædelige nyhed fik jeg også i 2010. Jeg undrede mig over den udeblevne og forventede indkaldelse på min første Spider årgang 1970 og spurgte derfor synsmanden om datoen. Synet 2007 og næste syn 2015. Alle kan nu, som du har gjort, slå synsdatoer, med mere, op på motorregistret.
Måske skyldes det at bilerne er registreret til veterankørsel.

Med venlig hilsen

Erik T

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 aug 2013 15:05 #159 af Tommy4@fscdk
hej Flemming !

Jeg oplevede noget andet sjovt med min i forbindelse med syn og veteran registreringen.
Jeg blev indkaldt til syn med min i Marts måned 2011, inden forsikringen dækkede for sæsonen.
Jeg fik aftalt med forsikringen at det var OK at køre til syn på den indkaldte dato og mødte pænt op i synshallen. Da bremse testen foregik udenfor under et halvtag kørte den ene af synsfolkene bilen til bremse test medens jeg betalte hos den anden. Efter betaling spurgte synsmanden om bilen var 40 år, og det sagde jeg at den blev i 2011, hvorefter han igen spurgte om den var eller om den blev 40 år. Da jeg ikke lige på stående fod kunne huske den præcise dato slog han den op og det viste sig at den var 2 dage fra at blive 40 år.
Han foreslog mig derfor straks at køre hjem igen og komme 2 dage senere. Grunden til dette var at hvis den blev synet den pågældende dag ville synet "kun" gælde i 2 år, men hvis jeg ventede 2 dage til bilen havde passeret de 40 år, så ville synet gælde 8 år.
Jeg svarede at så ville jeg gerne komme igen om 2 dage og fik en tilgodeseddel på betalingen.
Den synsmand som havde testet bremserne sagde at så var han også fri for at give mig et omsyn, for den bremsede skævt på bagbremserne og at det nok var en skæv tromle. Til det svarede jeg ham at det håbede jeg ikke for den havde skiver hele vejen rundt, og så måtte han lige kigge en ekstra gang.
Jeg kørte hjem uden at få synet bilen og vendte tilbage ugen efter med nye skiver og klodser monteret bag til, og så gik den igennem synet uden bemærkninger.
Meget flinke folk i synshallen :) men en lidt underlig regel.

hilsen Tommy

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
15 aug 2013 16:44 #164 af Michael5@fscdk
Hej Flemming!
Jeg kom til at tænke på om du har fået den omregistreret til veterankørsel?
Mvh Michael

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
16 aug 2013 11:59 #165 af Fledo78@fscdk
Jo, den blev registret første gang i DK, som veteran, da den netop havde passeret 35 års grænsen.
Jeg havde blot læst reglerne som om man altid blev indkaldt ved 40 år, men det er åbenbart registreringstidspunktet som veteran, der tæller for de 8 års interval - også det mest logiske.

Fiat 124 Spider CS -73

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Moderatorer: Flemming
Tid til at oprette siden: 0.143 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Denne side bruger cookies, dog kun nødvendige for at siden fungerer og til statistik. Hvis du vælger at afvise cookies, virker nogle af sidens funktioner ikke. Dit valg skal fornyes efter 8 dage.