- Indlæg: 7
- Modtagne Tak: 0
Syn af 1983 Pininfarina Azzurra fra USA
- Claus240@fscdk
- Emne forfatter
- Offline
- Ny i forum
Less
Mere
17 mar 2019 19:59 #441
af Claus240@fscdk
Syn af 1983 Pininfarina Azzurra fra USA blev oprettet af Claus240@fscdk
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- Thorkild106@fscdk
- Offline
- Ny i forum
Less
Mere
- Indlæg: 1
- Modtagne Tak: 0
20 mar 2019 08:50 #442
af Thorkild106@fscdk
Besvaret af Thorkild106@fscdk på emne Syn af 1983 Pininfarina Azzurra fra USA
Hej Da bilen ikke er ukendt i danmark mener jeg ikke at man kan forlange det da jeg fik min us. model synet spurgte man ikke efter det. ( måske en emsig synsmand )
MVH Thorkild Øserlund
MVH Thorkild Øserlund
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- Michael5@fscdk
- Offline
- Administrator
Less
Mere
- Indlæg: 28
- Modtagne Tak: 0
21 mar 2019 17:26 #443
af Michael5@fscdk
Besvaret af Michael5@fscdk på emne Syn af 1983 Pininfarina Azzurra fra USA
Fra MhS har vi modtaget dette:
Krav om dataerklæring kan fordyre din import
En af fremtidens store økonomiske udfordringer for danske veterankøretøjsejere der ønsker at importere en veteranbil, er de krav til en dataerklæring der er opstillet af Færdselstyrelsen.
En Dataerklæring er det samme som en typegodkendelse, men gældende kun for et enkelt køretøj, hvor typegodkendelse er en godkendelse af en serie ens køretøjer. Typegodkendelser og dataerklæringer bruges til at fastslå om et køretøj overholder forskellige krav som ikke kan testes i en synshal, eksempelvis crashtests, luftforurening og sikkerhedsforankringer.
Der er ikke krav om en dataerklæring hvis køretøjet er registreret første gang på et tidspunkt, hvor der ikke krævedes særlig dokumentation (personbiler før den 1. maj 1977, varebiler før den 1. april 1978, motorcykler før den 1. oktober 1982). En brugt bil fra efter denne dato skal for eksempel være crashtestet. Det går man ud fra, at biler registreret i EU er, og Dataerklæringen bliver der så kun brug for, hvis man henter en bil eller motorcykel fra et ikke-EU-land f.eks. Japan eller USA til Danmark.
Dataerklæring er et nødvendigt, men dyrt, onde
Dataerklæringen skal udfyldes enten af køretøjsproducenten, eller af producentens repræsentant i Danmark, hvilket ikke er en forhandler, men den "officielle" importør af mærket. Vil de ikke udfylde en sådan dataerklæring, skal man gå til en prøvningsinstans herhjemme eller i udlandet, f.eks. Teknologisk Institut.
Der findes flere firmaer der specialiserer sig i den slags, og typisk koster en sådan dataerklæring mellem 3-8.000 kr. Man kan finde yderligere oplysninger i Synsvejledningens afsnit 14.02.2.2. Man kan undlade at skaffe en dataerklæring hvis køretøjet er i nøje overensstemmelse med en tidligere udstedt standardtypegodkendelse. På Færdselsstyrelsens hjemmeside findes en liste over de køretøjer der er udfærdiget en standardtypegodkendelse på. Listen dækker dog først fra årgang 1990 og frem, de ældre sager er ikke digitaliserede og findes kun i Færdselsstyrelsens arkiver i Ribe.
Krav om dataerklæring kan fordyre din import
En af fremtidens store økonomiske udfordringer for danske veterankøretøjsejere der ønsker at importere en veteranbil, er de krav til en dataerklæring der er opstillet af Færdselstyrelsen.
En Dataerklæring er det samme som en typegodkendelse, men gældende kun for et enkelt køretøj, hvor typegodkendelse er en godkendelse af en serie ens køretøjer. Typegodkendelser og dataerklæringer bruges til at fastslå om et køretøj overholder forskellige krav som ikke kan testes i en synshal, eksempelvis crashtests, luftforurening og sikkerhedsforankringer.
Der er ikke krav om en dataerklæring hvis køretøjet er registreret første gang på et tidspunkt, hvor der ikke krævedes særlig dokumentation (personbiler før den 1. maj 1977, varebiler før den 1. april 1978, motorcykler før den 1. oktober 1982). En brugt bil fra efter denne dato skal for eksempel være crashtestet. Det går man ud fra, at biler registreret i EU er, og Dataerklæringen bliver der så kun brug for, hvis man henter en bil eller motorcykel fra et ikke-EU-land f.eks. Japan eller USA til Danmark.
Dataerklæring er et nødvendigt, men dyrt, onde
Dataerklæringen skal udfyldes enten af køretøjsproducenten, eller af producentens repræsentant i Danmark, hvilket ikke er en forhandler, men den "officielle" importør af mærket. Vil de ikke udfylde en sådan dataerklæring, skal man gå til en prøvningsinstans herhjemme eller i udlandet, f.eks. Teknologisk Institut.
Der findes flere firmaer der specialiserer sig i den slags, og typisk koster en sådan dataerklæring mellem 3-8.000 kr. Man kan finde yderligere oplysninger i Synsvejledningens afsnit 14.02.2.2. Man kan undlade at skaffe en dataerklæring hvis køretøjet er i nøje overensstemmelse med en tidligere udstedt standardtypegodkendelse. På Færdselsstyrelsens hjemmeside findes en liste over de køretøjer der er udfærdiget en standardtypegodkendelse på. Listen dækker dog først fra årgang 1990 og frem, de ældre sager er ikke digitaliserede og findes kun i Færdselsstyrelsens arkiver i Ribe.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- Claus240@fscdk
- Emne forfatter
- Offline
- Ny i forum
Less
Mere
- Indlæg: 7
- Modtagne Tak: 0
18 maj 2019 01:11 #446
af Claus240@fscdk
Besvaret af Claus240@fscdk på emne Syn af 1983 Pininfarina Azzurra fra USA
Hej Igen.
Lidt update så er bilen nysynet 25-4.
Hilsen Claus
Lidt update så er bilen nysynet 25-4.
Hilsen Claus
Venligst Log på for at deltage i samtalen
20 maj 2019 07:30 #447
af Flemming
Besvaret af Flemming på emne Syn af 1983 Pininfarina Azzurra fra USA
Tillykke med synet, blev det nødvendigt med en dataerklæring?
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- Claus240@fscdk
- Emne forfatter
- Offline
- Ny i forum
Less
Mere
- Indlæg: 7
- Modtagne Tak: 0
20 maj 2019 22:51 #448
af Claus240@fscdk
Besvaret af Claus240@fscdk på emne Syn af 1983 Pininfarina Azzurra fra USA
Dataerklæring er lavet via.
www.ic24.eu
super god service de hjælper gerne,
snakker Tysk eller Engelsk super hurtig. pris 3100 dk inkl. moms
Afgiften var 20040 dk. motorstyrelsen svaret på kun 2,5 uge
Dog også lidt udfordringer med stelnummeret da bilen have fået US stelnummer.
snakker Tysk eller Engelsk super hurtig. pris 3100 dk inkl. moms
Afgiften var 20040 dk. motorstyrelsen svaret på kun 2,5 uge
Dog også lidt udfordringer med stelnummeret da bilen have fået US stelnummer.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Moderatorer: Flemming
Tid til at oprette siden: 0.126 sekunder